NUDIE JEANS CO
Bakgrund
För att fira Nudie Jeans första ekologiska jeanskollektion, skapades en tävling där människor uppmanades att fotografera kreativa instagrambilder kring begreppet ”100% organic”. Vinnarna i tävlingen får åka till Italien och besöka Nudie Jeans ekologiska jeansproduktion. Genom hashtagen #nudiejeans100 har över 900 bidrag strömmat in. 28 av dessa har valts ut av en jury och nu skall 8 vinnare röstas fram – vilka ska få åka till Italien?
Uppdrag
Webbyrån Weightpoint fick uppdraget att utveckla en facebookapp för tävlingen. Genom en omröstningsfunktion kan människor rösta på de 28 bidragen. Det bidrag med flest röster sorteras automatiskt överst i en lista.
Utmaning
När det gäller apputveckling på Facebook är en del av utmaningen att se till att Facebooks egna riktlinjer följs och att appen blir godkänd för publicering. En annan utmaning var att underlätta för människor att själva sprida vidare budskapet om tävlingen.
Lösning
För att underlätta den virala effekten går det ut ett meddelande vid varje röstning: ”Name” voted for ”IMAGE NAME” in Nudie Jeans 100% Organic. Genom att lägga till kommentarsfält till bilderna kan människor själva sprida vidare budskapet och interagera med varandra. Människor runt om i världen kan uppmana sina vänner att gå in och rösta på just deras bidrag.
Resultat
Resultatet efter två veckor blev 1744 röster. Detta gav följande effekt på Nudie Jeans facebooksida: den totala räckvidden per vecka ökade 100% och den virala räckvidden per vecka ökade 166%.
Läs pressomnämnande i Dagens Media: http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3637944